Zapisy telefoniczne +48 690 931 336

JOGA

Joga dla osób od 8 roku życia

Kids Dental proponuje dla dzieci i ich rodziców zajęcia jogi. Pozornie daleko od stomatologii, ale jeśli się temu bliżej przyjżeć...

Z punktu widzenia rozwoju zgryzu praktyka jogi może być traktowana jako profilaktyka wad zgryzu, a jeśli dojdzie do pewnych nieprawidłowości może wesprzeć terapię.

 

Zajęcia w trakcie organizowania; informacje w gabinecie;

 

Kilka słów o jodze:

 

Ćwiczenia jogi są starożytną praktyką osiągania pełni zdrowia dostępną dla każdego. Szczególnie pozytywny wpływ joga może mieć na dzieci i młodzież w okresie najbardziej intensywnego rozwoju organizmu. W dzieciństwie, nabywając pewne wzorce ruchowe, często nieprawidłowe, pracujemy na kondycję i wygląd naszego ciała w dorosłym życiu.

Joga jest szukaniem naturalnych, pierwotnych możliwości ciała, które zostają utracone na skutek siedzącego trybu życia, zbyt długiego czasu spędzanego przed ekranami, nadmiaru bodźców, zwiększonego napięcia mięśni pod wpływem stresu czy też otyłości, wynikającej ze złych nawyków żywieniowych.

Nie bez znaczenia jest to, że w czasie zajęć jogi oddychamy wyłącznie nosem. Wadliwy sposób pobierania powietrza ustami jest naukowo potwierdzoną przyczyną wielu chorób, takich jak alergie, astma, cukrzyca czy wady zgryzu. Oddychanie przez usta powoduje suchość w jamie ustnej, co stwarza idealne warunki do rozwoju bakterii, przyczyniając się do chorób dziąseł i próchnicy zębów. Taki przewlekły, niewłaściwy sposób oddychania ma niekorzystny wpływ na rozwój szczęki, kształt rozwijającej się czaszki i zgryzu.

Praktyka jogi dla dzieci prowadzona jest w formie zabawy. Uczymy poszczególnych asan (pozycji ciała), odwołując się do ich podobieństwa do kształtu zwierząt. Większość asan swoje nazwy wzięła od charakterystycznych ułożeń różnych gatunków zwierząt. W miarę obserwacji świata zwierzącego, jogini podejmowali próby dorównania innym gatunkom w ich fizycznej sprawności i gibkości oraz umiejętności uważnej obserwacji i koncentracji.

W czasie zajęć jogi dla dzieci często ćwiczy się dynamicznie, synchronizując ruch z oddechem, tym samym unikając nudy i szukając zatraconej przez starsze dzieci i dorosłych spontanicznej radości z ruchu. Nauczyciel prowadzący zajęcia dla dzieci stara się jak najczęściej chwalić swoich podopiecznych, a korygować ich cicho i dyskretnie, by zwiększyć satysfakcję z włożonego przez dzieci wysiłku w praktykę.

 

Korzyści z praktyki jogi dla dzieci i młodzieży:

- uruchomienie wszystkich zakresów ruchów, zwiększenie elastyczności i wzmocnienie mięśni, rozciąganie wszystkich taśm powięziowych ciała, dzięki czemu uzyskuje się korektę całej sylwetki (pozycje stojące)

- właściwy rozwój kostny w obrębie szkieletu kręgosłupa, a także części czaszkowo-szczękowej dzięki wzmacnianiu i rozluźnianiu poszczególnych grup mięśni

- uzyskanie właściwego tonusu mięśni, często zaburzonego już w okresie wczesnego dzieciństwa, a mającego istotny wpływ na rozwój fizyczny i umysłowy dzieci i młodzieży

- kształtowanie prawidłowego wzorca oddechowego – synchronizacja oddechu z ruchem, nauka pogłębionego, rozszerzającego klatkę piersiową oddechu przeponowego, oddychanie nosem redukujące objawy astmy, alergii, nieżytu nosa, nadpobudliwości

- właściwa praca gruczołów dokrewnych, głównie dzięki zastosowaniu pozycji odwróconych, co reguluje poziom hormonów w organiźmie m.in. hormonu wzrostu i skutkuje zmniejszeniem poziomu hormonu stresu - kortyzolu

- wzrost koncentracji, umiejętność skupienia uwagi na czynności wykonywanej w chwili obecnej poprzez kontrolowanie najważniejszych elementów dla utrzymania pozycji (pozycje balansowe)

- wzrost świadomości ciała i koordynacji ruchowej przyczyniający się do osiągania sukcesów w różnych dyscyplinach sportu

- stabilizacja stanów emocjonalnych (złość, gniew, frustracja, smutek), większy spokój i wyciszenie poprzez wzrost poziomu serotoniny (relaksacja na zakończenie każdych zajęć)

- podnoszenie poziomu samoakceptacji, pokonanie wstydu, tremy, nieśmiałości (pozycje balansowe i wygięcia do tyłu)

- pobudzanie kreatywności, wyobraźni, spontaniczności i rozwijanie pamięci ruchowej

- nauka cierpliwości i wytrwałości w ponywaniu trudności i ograniczeń ciała dzięki powtarzalności pozycji i sekwencji

- wzrost poczucia własnej wartości dzięki ćwiczeniom pozbawionym rywalizacji z innymi, wykonywaniu pozycji w różnych wariantach dostosowanych do wieku i fizycznych możliwości dziecka oraz nadzwyczaj szybkim postępom, które zawsze towarzyszą praktyce jogi u dzieci

 

Praktyka odbywa się boso, na antypoślizgowej, profesjonalnej macie przeznaczonej wyłącznie do jogi.

 

Strój do ćwiczeń powinien być wygodny (legginsy, niezbyt luźna koszulka).

 

Przed praktyką nie należy nic jeść przez co najmniej 2 godziny.

 

Zajęcia trwają 1 h 15 min, zakończone są łagodną relaksacją w pozycji leżącej.

 

Prowadzenie:

Iwona Trojanowska – nauczycielka jogi, absolwentka 3-letniego kursu Introductory II metodą B.K.S. Iyengara u Konrada Kocota oraz kursu jogi powięziowej metodą integralną u Wojciecha Karczmarzyka. Instruktorka jogi i pranajamy w Instytucie Jogi Sławomira Bubicza w Warszawie oraz właścicielka kameralnego studia JOGA SULEJÓWEK. Z wykształcenia filozofka. Od 25 lat wegetarianka. Na co dzień praktykuje medytację uważności oddechu i vipassanę. Mama dorosłej Anieli.